onsdag 1 april 2009

Redan ny titel & idéutbytte

Då jag såg att en av mina vänner har samma titel på sin blogg, så nu heter min "Jag tror för att förstå".

Det har varit en märklig dag, ovan nämnda vänn deklarerar att han gått från varmt troende kristen till nihilist: http://seb0.wordpress.com/2009/04/01/ateist-javisst/
Och humanisterna säger att de byter linje och börjar tro på Gud: http://humanisterna.se/index.php?option=com_content&view=article&id=571:pm-2009-04-01-ny-inriktning-foer-humanisterna&catid=36:humanisterna-i-media&Itemid=79
Även jag har ett tillkännagivande

Tillkännagivande:Från och med idag kommer jag dra ur mitt medlemskap ur Svenska Kyrkan. Med lån från banken ska jag slå upp en ny kyrka på Järvafältet. Den kommer heta Luthersk-baptistiska-karismatiska-frikyrkan kommer förkortas LBKFK eller för de som vill göra en ordvits av att den ligger på Järvafältet Djärva kyrkan. Förutom den klassiska trosbekännelsen så kommer vi anta Laussane-deklarationen. Vi kommer att utgå från klassiska lutherska principer såsom skriften allena och nåden allena men vi kommer ha en baptistisk dopsyn. Vidare kommer vi öppna oss stort för det karismatiska, så räkna med rivig lovsång, helanden, tungotal och undervisning om andens gåvor och allt sådant gott. Vi kommer ha en lågkyrklig profil utan att förkasta det mystiska. Vi kommer vara aktivt evangeliserande och aktiva i att visa kärlek åt området runt kyrkan, dvs hela Västerort. Undervisning om personlig fromhet kommer vara av yttersta vikt. För att underlätta ett liv i fromhet kommer det finnas möjlighet att samla poäng. Det kommer förvisso inte vara en rangordning i församlingen utan ett hjälp till den enskildes eget liv. Då jag är initiativtagare så kommer jag att tillträda som föreståndare för församlingen. Nu söker jag medlemmar.

3 kommentarer:

  1. Öh... Nej, Clas. April, april. :P

    SvaraRadera
  2. Jag har en bra kyrka där jag är just nu. April, april.

    SvaraRadera
  3. Ave Clasus,

    Jag har just skrivit ett väldigt evangeliskt inlägg på min blogg. Kolla in det. It's really thick!

    Kramus Kristianus

    SvaraRadera