lördag 11 april 2009

Ditt kors blev räddningen för mig...



Så är vi återigen i påsktider. Jag sitter nu natten mellan långfredagen och påskafton och försöker få ihop detta inlägg. Liksom föra året deltog jag i S:t Claras korsvandring, glädjande nog så skrev DN om den (http://www.dn.se/sthlm/solig-korsvandring-lockade-hundratals-troende-1.842110). Låten som jag inledde inlägget med var en låt som det var solosång på udner gudstjänsten på plattan. Det var strålande väder och jättegod stämning under vandringen. Något som kommer sätta sig på mitt minne var när vi stannat i Kungsan för att där be för Sveriges kristenhet och Jesusmanifestationen 2009. En av de som ledde bönen där bad spontant alla att knäböja inför Gud. Så alla deltagare (enligt dagen.se 500 styck) föll ned på knä. Det bads kraftigt och frimodigt för enhet bland kristna och för en väckelse och förvandling av Sverige. Liksom föra året så visades The Passion of the Christ efteråt i S:t Clara och den är stark att se så här i påsktider.

Alla vet att det är på grund av detta vi firar påsk men många avfärdar det kanske som myter eller missförstånd. Låt mig hålla en kort argumentation, den kommer inte alls vara alltäckande eller så utan mer syfta till att vara tänkeväckande och att det vi kristna firar inte kan avfärdas som myter bara så där. Idag finns en världsvid kristen kyrka som bekänner Jesus som den uppståndne Messias. Vartifrån kommer denna tro? Den måste ju ha uppståt (inte meningen att vara dålig ordvits) på något sätt. Vad vi vet både från bibliska och utombibliska källor är att Jesus dödades och att därefter var den rörelse som samlats kring honom nära att dö ut (vilket bekräftas av andra historiska källor. Men så blev inte fallet. Romerska källor berättar att den började växa och att de som trodde på Jesus påstod att han uppstått, ett påstående de var villiga att gå i döden för. Att Jesus skulle ha varit skendöd kan vi avfärda rätt fort. Man överlever inte romersk prygling och korsfästelse, speciellt inte då de romerska bödlarna var noga med att jobbet blev utfört. Om han var skendöd hur lyckades han rulla undan stenen vid graven och dessutom få alla att tro att han uppstått och inte nätt och jämt överlevt. Det finns fler skäl att avfärda att han var skendöd men som sagt detta är inte en bok utan ett blogginlägg. Till er som blivit nyfikna så kan jag säga att jag kommer skriva mer om detta, men vill ni veta mer så fråga mig om boktips, på rakarm kan jag rekommendera "Kristen på goda grunder", den är rätt billig nuförtiden och ger en heltäckande bild av kristen apologetik.

Hela poängen med att fira gudtjänst ute på stan är visa vad vi tror på och att det är på allvar. Så efter filmvisningen så gavs tillfälle till förbön och där möjlighet att säga ja till Jesus om man inte gjort det tidigare. Detta är med det i åtanke jag avslutar med följande filmklipp:



Glad Påsk!!!

1 kommentar:

  1. Hahaha, jag älskar att det är legogubbar som sjunger i den första videon... ^^

    SvaraRadera