lördag 6 juni 2009

Sveriges nationaldag! :D



Idag så är det vår nationaldag och det verkar bli en härlig sådan. Nu kanske visa tycker det verkar som jag byt spår i bloggen, andra kanske har funderingar till att jag som kristen framhäver en lovsång till en land. Så för att ge detta inlägg substans tänkte jag skriva en kortare utläggning om det.

Jag är glad i att leva i ett demokratiskt land med alla grundläggande rättigheterna. Visst det är inte alltid lätt att vara kristen i Sverige men vi råkar inte ut för godtyckliga arresteringar, avbrutna gudstjänster, dödstraff etc. Som kristna är vi kallade att ta hand om vår värld vilket såklart inkluderar vårt hemland. Och det är det som är kärnan, att älska sitt hemland är inget avguderi, översitteri eller meningslöst flaggviftande. Det är viljan att vilja det bästa för sitt land. Det är en vilja att inte ge upp när alla larmrapporter regnar. Det är en vilja att att vara engagerad i sin kultur för att till välsingelse för sitt land. Så därför är detta inlägg en uppmaning att idag fira att vi lever i en demokrati men också be för Sverige och sedan också göra ditt bästa för att göra Sverige och världen bättre. Ett viktigt sätt är att imorn ta dig iväg till en vallokal och rösta i EU-valet.

Jag hoppas min poäng framkommit att när jag uppmanar till att fira nationaldagen så är det inte fråga om högerextremism, främlingsfientlighet eller liknande. Det är hemskt att sådana element kapar firandet av vårt land. Men jag tror poängen gick fram och jag tror att du som läser detta oavsett om du är kristen eller ej håller med om att vara till det bästa för Sverige och jag är övertygad om att du är glad att vi lever i en demokrati. Så därför: Glad nationaldag!

Gud välsigne Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar