måndag 15 november 2010

När allt kommer omkring

Så forsätter jag min miniserie om kristet ledarskap och liv.
Jag gör det med följande låt.

When it's all been said and done
There is just one thing that matters
Did I do my best to live for truth?
Did I live my life for you?

Det är verkligen en låt som manar till självransakan och bekännelse.
Lever jag i kärlek och sanning i det jag gör?
Sas förmaning helt och hållet i kärlek?
När man talar inför folk, är man helt och hållet ödmjuk?
När man vägleder och samtalar med folk, gör jag det helt av tjänande?

Svaret på detta i slutändan nej.
Helt helhjärtat kärleksfull och sann är man nog aldrig.
Bo Giertz skriver i stengrunden om hur oavsett hur god och kristuslik man blir så finns det som en förhårdnad stengrund kvar i hjärtat.

Lyckligtvis stannar det inte där.
Låten fortsätter med:
Lord, your mercy is so great
That you look beyond our weakness
That you found purest gold in miry clay
Turning sinners into saints


Nåden är ändå större än stengrunden i hjärtat.
Och tack vare den nåden så kan man instämma i låtens sista strof:
You're my life when life is gone

Det är i slutändan därför man engagerar sig.
Att man själv fått evigt liv blir utgångspunkten för allt tjänande.
Ett tjänande man får utföra trots stengrunden i hjärtat.

6 kommentarer:

  1. Sv: Bra att du älskar den :) Jag älskar ditt skämt med pumpan! Härligt, Clas :D Men jag vet ändå inte om jag skulle kalla dig aktiv bloggare... :P

    SvaraRadera
  2. En väldigt bra låt. Påminner mig om vad som är viktigast i livet. Och får mig att vilja kämpa för det enda rätta.

    Ett sätt att försöka minska stengrunden i hjärtat är att inte bara stanna vid att vi vet att svaret på om vi verkligen kan leva i sann kärlek är nej. Utan ställa sig själv frågan varför jag inte kan det. För att man liksom ska bli medveten om synden så att man, tillsammans med Gud, kan börja kämpa med den. Så steg för steg minskas stengrunden. Även om den såklart inte försvinner helt. Men minska är alltid något. Och jag tror det är precis det Gud vill att vi ska göra.

    SvaraRadera
  3. Det förnekar jag givetvis inte ;)

    SvaraRadera
  4. Broder - du har inte uppdaterat sen förra året :P

    SvaraRadera
  5. Du sa jag skulle hålla utkik här. Vad är det du menar skulle hända? *Retas* ;)

    SvaraRadera
  6. Hej! Bra och klokt inlägg. Jag tror inte någon är perfekt men vi ska alltid anstränga oss för att bli bättre. Vi kan be om kraft från Gud:) Med honom vid vår sida är allt möjligt.

    Du är varmt välkommen i en nybliven kristen grupp på facebook: http://www.facebook.com/groups/116256838528830/

    Jag hoppas den växer med tiden. Syftet är just kärleken och sanningen. Okej, kanske märkligt att jag skapar en grupp men meningen är inte att jag ska härska över den och bestämma vilka ska och vilka ska inte vara med. Jag vill bjuda in alla som vill. Alla är välkomna. Sen så får Gud inverka om han vill. Jag har ändå inte makten, det har han.

    SvaraRadera